Een campagne die ijvert voor gelijke kansen ongeacht je afkomst, daar werken we graag aan mee

Voor de verkiezingen van oktober 2018 bundelden burgemeester Bart Somers en Groen-kopstuk Kristof Calvo de krachten in Mechelen. Onder de naam ‘Voor Mechelen’ bouwden ze samen met hun kandidaten en een aantal onafhankelijken (oftewel M+) verder op de kolossale #2800love die al aanwezig was in de stad. Het resultaat? Een historische overwinning. Lees: een meerderheid van de zetels in de gemeenteraad, een hoop jong bloed dat verkozen raakt en meer voorkeurstemmen dan jij kunt tellen.

In zeer nauwe samenwerking met het campagneteam werd een visuele stijl gecreëerd die de warmte van de Stadslijst helemaal vat. Opnieuw werd Johan Van der Hasselt ingeschakeld om de beelden voor de campagne te maken.

Het startschot voor de campagne werd gegeven in Wagenoord, onze teerbeminde werkplek. Dat het een positieve campagne moest worden. Eentje die niet voor conflict, maar voor verzoening koos. We hoorden het graag zeggen, maar Kolos wil graag zien en pas dan geloven.

Het bleek geen leugen. Geen bittere strijd in Mechelen, maar een faire strijd. Op inhoud en niet op de man. Laat inhoud nu net dat zijn waar Kolos warm van wordt. De lijst kandidaten was fris, jong en divers. Met veel goesting om verder te bouwen op de positieve flow die was ingezet in Mechelen.

Kolos ontwikkelde een huisstijl die makkelijk toe te passen was voor de 43 verschillende kandidaten. Zo konden ze zelf aan de slag gaan met de elementen. Daarnaast maakten we een aantal belangrijke, overkoepelende grafische uitwerkingen: (adem in) een droomfolder, 8 wijkkranten, een receptenfolder, een slotfolder, 43 posters, 10 tuinborden, massa’s advertenties, bestickering van het campagnehuis, een bakfiets en ga nog maar even door.

Belangrijkste aspect van dit alles? Duidelijkheid. De verkiezingen zijn een tijd waar je langs alle kanten gebombardeerd wordt met publicaties en advertenties. We ontwikkelden een stijl die drie partijen bundelde en die eruit sprong tussen de tientallen andere posters.

Kolos hoopt vurig dat Mechelen verder kan evolueren. Met zoveel verkozen jongeren in de gemeenteraad, zit de toekomst alvast goed. Good luck!

CREDITS
Logo en Branding: Sam Coussens, Kenzo De Bruyn, Pieter Vanherreweghen, Kato Vander Sande en Sarah Daems
Headerfoto: Johan Van der Hasselt
Andere beelden: Kenzo De Bruyn
Renders: Unides