Hold your horses - Deel 2: je bedrijfsnaam veranderen?
Verandering! Transformatie! Evolutie! Niemand ontsnapt aan de buzzword bingo op LinkedIn, maar als branding agency hebben we ondertussen wel iets te vertellen over verandering. Zo geloven we hier ook in toekomstgerichte transformatie. Willens nillens blijven vasthouden aan een recept dat ooit in de smaak viel, is geen garantie voor het eeuwige leven van je merk. En toch. Denken vooraleer te veranderen is volgens ons the way to go. Dit keer: je bedrijfsnaam.
Het is 2003. Het publiek in The Grapes, een pub in Sheffield (UK), maakt zich op voor Alex Turner, Matt Helders en Andy Nicholson die het podium bestijgen als Arctic Monkeys. Hun mix van indierock en punk, aangevuld met de poëzie van Turner, slaat aan en in 2006 verschijnt hun iconische debuut ‘Whatever People Say I Am, That's What I'm Not’.
De rest is muziekgeschiedenis. Bijna 20 jaar na het debuut staat de originele bezetting nog steeds op het podium, met een in steen gebeitelde headlinerstatus. De sound is doorheen de jaren fundamenteel anders geworden, de indierock maakte plaats voor tragere, poëtische mijmeringen. Frontman Alex Turner kamt ondertussen de haren naar achteren en staat als een volleerd superster op het podium en ook de rest van de band heeft ondertussen een vaste costumier.
Waarom deze muzikale intro? De heren uit Sheffield zijn dan wel van sound, looks en performance veranderd de voorbije 20 jaar, ze kondigen zichzelf nog steeds aan als “the Arctic Monkeys from high-green Sheffield”. Anders gezegd: een naamsverandering, daar ga je best niet te licht over.
De juiste raadgever
Doorheen de jaren bedachten we al een hele rist namen, van bouwapplicaties tot restaurants, kledingwinkels, events en tal van productnamen voor KMO’s. Bij de opstart van een nieuwe zaak of de lancering van een nieuw product staat een nieuwe naam niet ter discussie, dat spreekt.
Het wordt pas interessant wanneer een organisatie al X-aantal jaar bestaat, credibiliteit heeft opgebouwd en toch het gevoel heeft te willen veranderen. Een willekeurige selectie redenen: “we voelen het niet meer”, “het past niet meer bij ons verhaal”, “we voelen dat de markt is veranderd”. Plausibele redenen op het eerste gezicht, maar ze vertrekken al te vaak vanuit buikgevoel.
Telt dat dan niet? Natuurlijk wel, zolang we collectief beseffen dat ons buikgevoel niet altijd de beste raadgever is. We merken al te vaak, net zoals we ook al aanhaalden in ons artikel over je logo veranderen, een fetisj om iets nieuws te creëren. Als oprichter of werknemer kun je dan wel uitgekeken zijn op je merknaam, je doelpubliek is er meestal niet zo mee bezig. Is veranderen dan een goede zaak? We denken van niet.
“Organisaties die niet bereid zijn tijd, moeite en geld te investeren in een naamsverandering, doen het beter niet”
Wanneer dan wel? Bij een fundamentele verandering: een fusie of overname, een veranderend aanbod, een negatieve vibe rond het merk (op voorwaarde dat de roots van die problematiek worden aangepast) of de markt die zodanig veranderd is dat je naam écht vooruitgang verhindert. Bij dat laatste kan een bevraging van die markt bevestigen of ontkrachten of de naamsverandering nodig is.
De implicaties van een naamsverandering variëren van heel toegepaste zaken als je LinkedInpage aanpassen, URL’s aankopen, een nieuwe website creëren - of een stevige update ervan - en e-mailadressen vernieuwen tot je personeel inlichten, bestaande klanten informeren en persberichten versturen. Een organisatie die niet bereid is tijd, moeite en geld te investeren in deze verandering, blijft beter bij het oude.
Onze vijf basistips rond een naamsverandering
Voorzie ruimte in de planning: een nieuwe naam lanceren voor je organisatie is ingrijpend. Bedenken, implementeren en communiceren kost tijd, moeite en geld.
Slow and steady wins the race: start met de juiste voorbereiding, stel een lijst op van kanalen die geraakt worden door de verandering, maak scenario’s om je bestaande klanten op de hoogte te brengen, denk na over uitdoofscenario’s van URL’s en e-mailadressen en start pas met communiceren als je over de hele lijn voorbereid bent.
Laat je bijstaan: samenwerken met een creatief-strategisch bureau zal de zoektocht en de transitiefase optimaler laten verlopen.
Bescherming: je merknaam beschermen doe je via een legal partner. Wij richten onze vragen altijd naar Sirius Legal. Is het een must om je merknaam te beschermen? Niet altijd, dat hangt van de aard van het product of de organisatie af.
Hou vol: een haakje inbouwen bij je doelpubliek duurt even. Heb geduld en besef dat verandering soms moeilijk ligt, een bezoekersdrop op je site is geen reden tot paniek. Bestaande klanten die verward zijn, die informeer je nogmaals. Eens je op het veranderingspad zit, blijf je best doorgaan.
In dezelfde reeks
Over het veranderen van je logo.